Dag 4 Singapore - Malacca - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Mirjam Rubingh - WaarBenJij.nu Dag 4 Singapore - Malacca - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Mirjam Rubingh - WaarBenJij.nu

Dag 4 Singapore - Malacca

Door: Ruby

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

18 Juli 2013 | Maleisië, Malakka

Op advies van ons hotel regel ik 's nachts nog via internet kaartjes voor de busreis van Singapore naar Malacca. Wel makkelijk achteraf want we moeten vroeg vertrekken vanaf ons hotel, de bus gaat om 08.30 nl weg.
Voor $50 (25 euro) reizen we in 4 uur naar deze stad, in een prima touringcar, mega relaxte en ruime stoelen met airco standje vrieskist. Niks mis mee dus.

Tegen de middag komen we aan bij het Malacca Sentral, soort transferium. Er komt direct een oud mannetje op ons af, taxi taxi?? Ja hoor prima, we komen er al aardig in want Pieter onderhandelt f met hem over de prijs. Voor nog geen 4 euro brengt hij ons en naar de bank (voor Maleisische Ringgits) en naar ons hotelletje, Hotel Hong.

Erg leuke mensen van het hotel, het is klein, maar schoon, nieuw en de zeer gastvrij. Er is zelfs een dakterras waar we gebruik van kunnen maken.
Met een map en tips van de vrouw des huizes gaan we Malacca bekijken. Via Jonker Street (oudste straat, Chinatown) lopen we naar het plein, hier zit zowel de rode Courthouse als nu de Christ Church, welke overblijfselen zijn van "ons Nederlanders". Ooit (ergens in 1800 nog wat) hebben wij hier de Portugezen verdrevenen en zie je hier overblijfselen van terug. Er is zelfs een straat die nog steeds " Heerenstraat" wordt genoemd, toch leuk zo ver van huis. Op het plein staat zelfs een molen,zo grappig om te zien dat hier andere toeristen (aziaten) mee op de foto gaan.

Na een ritje door de stad met een Trishaw (Riksja) drinken we een borrel bij het Hardrock Cafe die hier ook zit.

We lopen daarna nog wat door de stad, langs de Singapore River, wat 's avonds mooi verlicht is. Bij terugkomst bij ons hotel (ron uurtje of 8) worden we uitgenodigd om te eten bij een bekende van de eigenaar.
Om 22.00u worden we opgepikt en brengt Mr. T ons er naartoe. Het schijnt een echte gewoonte te zijn in Malacca: sate eten aan een grote ronde tafel, plastic stoeltjes eromheen, met in het midden een grote pot sate-sambal die met een grote pot gas wordt warm gehouden. Dan self-service langs de koelkasten met de keuze uit wel 30 soorten vlees/vis/groente/
ingewanden/bladerdeeg stokjes. Echt zo leuk om dit te doen, en lekker is het ook nog. Hoewel wij zeker de helft van de stokjes niet aandurven, omdat deze ons nog aankijken.. ;-)
Hier zitten ook echt alleen maar locals, wij zijn dan ook echt een attractie voor de de meisjes in de bediening, ze giechelen heel wat af.
Om 23.00u pikt Mr. T ons weer op , we betalen per gegeten stokje, totaal 10 euro incl. drinken. Haha, dat is echt een topavond zo.
Mr. T scheurt met ons nog door de stad om ons nog wat highlights te laten zien, een prachtige grote moskee, hoewel het hier stikt van de Moskeeën trouwens (Masjid).
Na mijn vraag of ze altijd zo laat eten, begint hij te lachen en vertelt: ze eten de hele dag door, 's avonds tegen 10/11 hebben ze nog supper en eten dan ook best veel. Ze houden ervan om met een volle maag op bed te gaan...Daarom zijn ze hier ook allemaal wat dikker, ze zijn t liefst lui en mogen graag (veel) eten.

Wat een leuke ervaring was het om hier 1 dag te mogen verblijven, 2 had ook zeker de moeite waard geweest.

We rollen dus ook vol ons bed in, morgen om 10.00 vertrekken we naar Kuala Lumpur, voor 1 nacht want daarna gaan we de jungle in, Natuurpark Taman Negara staat op het program voor 3 dagen.

Slaap lekker..

Groeten uit warm Malacca..
Ruby